21 Sep 2013

Mahasiswa Kelate



..السلام عليكم و رحمة الله و بركات

Salam sejahtera, semua. Entri kali ini tentang program yang telah aku sertai sewaktu cuti tempoh hari, iaitu Program Pemantapan Kepimpinan Mahasiswa Kelantan 2013.

Tarikh silap la pulak.


Sebenarnya, program ini dianjurkan oleh Himpunan Siswazah Kelantan (HIMSAK). Tak pernah tahu tentang program ini sebelum kak Nik Noor Athirah Azlan (senior aku di USM-KLE) hubungi aku supaya join program ini. Kak Nik tak dapat hadir sebab sedang mengikuti kursus Pembantu Program Siswa Lestari (PPSL) di Kedah. Aku berjaya mengajak Akhyar (batchmate aku di USM-KLE) untuk menyertai program ini. Ada juga junior aku, Shifa join program itu. Kami menyertai program itu di bawah nama USM Kampus Kesihatan, meskipun kami belajar di India.

Sebahagian daripada peserta program


Program itu memerlukan kami bermalam di PCB Resort, Kota Bharu. Segalanya percuma. Sape tak nak kan, makan-minum dan penginapan semuanya ditanggung pihak penganjur. Kalau hari biasa tu, memang tak lah nak duduk resort kan. Buat apa, rumah kan dekat. Ada beberapa slot pengisian. Berguna dan bermanfaat meskipun agak bosan mendengar ucapan-ucapan oleh para penceramah. Namun tetap ku gagahi kerana aku yakin ada manfaatnya.

Senja di Pantai Cahaya Bulan. Tengok, dah takde pantai dah. Sebagai anak jati Kota Bharu, aku sedih =(


Tetamu jemputan bukanlah calang-calang. Antaranya Dato’ Seri Mustapa Mohamed, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, merangkap Ahli Parlimen Jeli. Aku berkesempatan berborak dengan beliau. Rasa berbesar hati pula, dan dia bukanlah asing bagi aku kerana beliau adalah wakil rakyat di kawasan kampung mak aku. Beliau amat kenal dengan nenek dan ibu saudara aku.

Sempat bergambar bersama Dato' Pa. Orangnya tak sombong, malahan mesra pulak. Jangan panggil aku macai! Hehe


Antara tetamu lain adalah Dr. Asyraf Wajdi Dusuki, Pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM). Beliau merupakan anak Tumpat, Kelantan. Selain itu, Setiausaha Politik Menteri Pendidikan merangkap Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri, Datuk Dr Marzuki Mohamad juga sudi meluangkan masa bersama mahasiswa Kelantan.

Di dewan inilah kami berprogram..

Menerusi program ini, aku dapat mendengar pencerahan mengenai isu-isu semasa, mendengar pengalaman-pengalaman berguna dari tokoh-tokoh yang hadir dan juga dapat berkenalan dengan mahasiswa-mahasiswi Kelantan yang lain. Bertambah lagi rakan-rakan, dan yang lebih penting, networking lebih luas. Nanti kalau ada apa-apa urusan, senang sebab kenal ramai orang.

[dari kiri] Juan, Rashdan, Hafizuddin, Akhyar. We are roommates! Dapat kenal orang baru.. Mereka belajar di UiTM..

Yang ni paling terharu.. Ada orang ingat aku lagi setelah sekian lama. Perkenalkan, dua dari kiri tu, nama dia Tina Azmi. Kami kenal masa tahun 2007, masa aku masih belajar di SMK Ismail Petra. Masa tu, aku terlibat dengan program 'Kumpulan Elit' di SM Sains Machang (SMACH). Seminggu jugak aku stay kat SMACH. Belajar kat kelas dia, 3 Al-Farabi. Sekarang dia belajar kat UiTM Shah Alam, ambik jurusan Undang-Undang. Tak sangka, ingat lagi dia kat aku. By the way, yang sebelah aku tu nama dia Umi..

InsyaAllah, jika ada kesempatan, aku tidak keberatan untuk menyertai program-program HIMSAK yang lain. Semoga HIMSAK akan terus maju ke depan demi mahasiswa Kelantan.


Ingat 3K: Kacip, Kemah, Keming.

2 ulasan:

  1. Bagus. Selamat bersama-sama dalam HIMSAK. Aku memang sentiasa pergi kursus HIMSAK namun yang kat PCB ni aku tengah praktikal. Tak dapat nak turut serta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh ahli HIMSAK ea? tolonglah tunjuk ajar kepada ahli baru ni.. tapi jarang2 boleh join program sebab balik setahun sekali je.

      Padam