18 Ogo 2012

Sederhana Rayaku

Assalamualaikum, salam sejahtera 1 Dunia!

Alhamdulillah, setelah sebulan kita puasa, akhirnya tiba lagi hari raya Aidil Fitri. Syukur, aku dapat beraya di tanah air pada tahun ini. Namun, raya aku tahun ini tak sama macam tahun-tahun sebelum ni. Nak tahu kenapa?



Baru 4 hari setelah aku pulang ke rumah iaitu pada 31 Julai 2012, pukul 2.30 petang, aku terlibat dalam kemalangan jalan raya. Pendekkan cerita, macam ni cerita dia. Aku bawak motor dalam bandar KB tu, menuju ke Pejabat Pos Besar Kota Bharu. Masa tu jalan sibuk, so aku bawak slow je motor tu. Dengan tiba-tiba, ada kereta depan aku brek mengejut. Tak sempat nak bertindak balas. Aku dah brek kuat-kuat dah, tapi masih tak berkesan. Hasilnya, aku terlanggar belakang kereta depan aku tu. Lepas tu aku rebah kat atas jalan. Datang pulak lagi satu kereta, nasib baik dia sempat brek, tapi kepala aku dah bawah bumper depan kereta dia. Syukurlah aku pakai topi keledar. Kalau tak, kepala aku pun dah kena gilis.

Lepas pemeriksaan dijalankan, doktor kata aku patah paha, ataupun nama tulang tu adalah femur. Jadi, pembedahan perlu dilakukan untuk cantumkan balik tulang tu. Kena masukkan besi! Panjang pulak tu besinya.. Sepanjang-panjang tulang femur tu la. Lama jugak aku menanti untuk dibedah. Selasa aku accident, Ahad baru operate. Bosan menunggu kat hospital. Hari Rabu baru dapat keluar wad.

Lebih kurang macam ni la aku dibedah. Tempat patah pun lebih kurang sama.

Sepanjang aku kat hospital (Hospital Raja Perempuan Zainab II, HRPZ II) tu, aku duduk kat Wad Cempaka. Alhamdulillah, ramai yang datang melawat. Setiap hari, tak putus-putus orang datang. Saudara-mara, sahabat handai, jiran-jiran, malahan pensyarah aku pun datang. Prof KJ, Encik Amyrulhan pun datang. Segan pun ada, rasa bersalah pun ada. Baru hari tu Prof KJ pesan, suruh jaga diri baik-baik kat rumah. Nak buat macam mana Prof, saya dah hati-hati, tapi kalau dah nak jadi, jadi jugak. Bukan saya mintak nak suruh jadi lagu ni. Sob sob sob.

Curi dari FB Encik Amyrul. Hehehe..
Aku yang sepatutnya balik ke India pada 7 September ni nampaknya kena tangguh dulu la. 3 bulan diperlukan untuk pulih sepenuhnya. Takkan la nak bertongkat balik India. Susah pulak nak bawak beg kan. Susah jugak untuk aku bergerak. Isu keselamatan tu satu hal. Takut kena tipu dengan tempe. Mana la tahu kan, nampak aku bertongkat ni, nak cekik darah aku lagi. Masa aku tak sakit pun dah selalu kena tipu, ini kan pulak masa sakit. Lagipun tak nak menyusahkan orang kat Belgaum nanti, nak kena tolong aku pergi kelas, gerak sana-sini. Takut jadi menjengkelkan pulak bagi bebudak ni.

Kalau tiga bulan, maknanya lepas raya haji baru akan pulih sepenuhnya. Kalau boleh, aku pun nak balik Belgaum cepat, nak sambung pengajian di tahun kedua. Nak sama-sama dengan 82 orang yang lain kat sana, tapi apakan daya, tunggu pulih betul-betul lah, lagipun dah mula masuk clinical years. Kena berdiri banyak. Setakat ni, kaki aku semakin pulih, dah boleh lipat dah sikit, tapi masih kena berjalan pakai tongkat lagi.

Alhamdulillah, duduk rumah jauh lagi seronok daripada duduk hospital. Boleh tengok tv, makan sedap-sedap walaupun kena kawal, boleh main laptop, dan paling penting, dapat bersama keluarga. Walaupun belum hari raya, tapi kawan-kawan dan saudara-mara dah datang rumah untuk melawat. Macam semalam, ada kawan aku dari Ipoh, Perak pun datang untuk melawat. Terharu pulak :')

Okay, macam dah lari topik pulak. Hahaha.. Dukacita dimaklumkan bahawa aku tak dapat nak pergi beraya macam biasa pada tahun ni, jadi korang pulak yang kena datang rumah aku. Harap maklum yer, jangan kata aku sombong, kekwat atau yang sewaktu dengannya. Hehe.. Kalau nak nombor telefon aku, boleh PM aku kat FB. Aku harap korang datang rumah, aku nak jumpa sangat dengan korang, tapi pergerakan aku terbatas. Nak pegi shopping raya pun tak boleh!! Sedih. Syukurlah ada orang sponsor Baju Melayu aku tahun ni, dan kakak aku tolong belikan baju raya untuk aku. Hehe..

Akhir kata, aku dengan rasa rendah dirinya, ingin memohon keampunan daripada anda semua andai kata sepanjang perkenalan kita ini, aku ada mengguris hati korang atau terkasar bahasa atau terlanjur bicara. Sempena hari raya kali ni, harapnya kita buang yang keruh, ambil yang jernih. Jangan pernah lupa untuk bersyukur kepada Allah S.W.T. atas nikmat dan kurniaan daripadaNya sempena hari raya ini. Terima kasih kerana sudi membaca entri kali ini.



nota kaki : nak datang rumah tu, bawak duit raya banyak-banyak. duit baru lagi bagus. hewhewhew

2 ulasan:

  1. wah ! bestnye :)
    Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin :)

    #Kalau Sudi , Komen La Sini :)

    http://mynameishafizah.blogspot.com/2012/08/alhamdulilah-dah-cashout-says-my-dalam.html

    BalasPadam