14 Jan 2012

Gigi Yang Berharga

Assalamualaikum, salam sejahtera 1Dunia!

Lama pulak tak update blog, terima kasih banyak kepada kesibukan sepanjang Haemopoietic & Lymphoid Block hari tu. Sekarang dah habis! =)

Entri kali ni berkenaan dengan gigi. Ya, gigi adalah anugerah yang tidak ternilai kan. Cuba bayangkan, betapa sukarnya nak makan kalau takde gigi. Oleh itu, syukurilah nikmat yang anda ada sebelum lenyap.

Sekadar gambar hiasan. Bukan gigi aku! =D

Kenapa tiba-tiba merepek pasal gigi ni? Aku bukannya bakal doktor gigi pun. Adakah sebab gigi aku besar? Hahaha.. Bukan lah. Baru sebentar tadi, sejak sekian lama, aku berjumpa doktor gigi. Aku pun dah tak ingat bila kali terakhir aku jumpa doktor gigi. Tujuannya, untuk 'scaling' gigi aku. Dah ada petanda sikit yang gigi aku ada tartar (karat). Sebelum merebak, baik aku buang awal-awal.

Apakah scaling itu?


"Scaling is the procedure done by state of art. modern ultra sonic technique which does not cause any harm or scratches on the natural tooth structure. No local anesthesia is given for this procedure as this is virtually painless procedure. 

Tartar/ Calculus appears as yellow/brown/blackish hard deposits between gums and teeth. Excessive deposition of tartar over a period of time leads to mobility of teeth and unhealthy gums."



Geli jugak prosedurnye. Doktor tu guna mesin ultrasonik, dan benda tu bergetar!! Bayangkan getaran yang hebat bila sebuah getaran yang hebat berlaku kat gigi korang? Huhu.. Tak sakit, cuma geli.

Bukti rawatan =)
500? Mahal giler?! Haha.. Diingatkan sekali lagi yang aku berada kat India sekarang ni. So, untuk nilai dalam RM, korang bahagi je dengan 16. Hehehe.. Jangan risau, tak mahal pun..

Kesedaran untuk jaga gigi ni mula timbul sejak dua menjak ni, setelah tengok member-member aku ramai yang pakai braces. Gigi aku pun bukannya perfect jugak, tapi buat masa sekarang, jangan tanya aku, kenapa aku tak nak pakai braces. Ada la sebab peribadi =)

Setakat ni je dulu bebelan aku yang ringkas sahaje, sekian terima kasih =)

Mencegah lebih baik daripada merawat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan