2 Jan 2012

Bukan Semua 'Tempe' Begitu

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Apa kena dengan tajuk ni? Sebenarnya aku nak citer sikit pasal kejadian semalam, yang mana aku tertinggal beg aku dalam auto. Masa tu aku, Akhyar, Fareed, Hanif dan jugak Arief nak pegi Khade Bazar.

Oops, lupa pulak. Mesti korang ingat 'tempe' yang dimaksudkan adalah makanan, kan?

Sedapnya tempe ni... =)

SALAH!! 'Tempe' yang dimaksudkan di sini adalah orang tempatan. (kan dah nak sama bunyinya tu, tempe dengan TEMPATAN)

Senior duk panggil orang local sebagai 'tempe', so kitorang ikut je la. Aku pun blur jugak mula-mula bila aku sampai sini. Ingatkan sini ada jual tempe macam kat atas. Ceit!!!

OK OK, sambung balik cerita. Dalam beg tu, ada UPS (stabilizer) untuk laptop. Aku nak pegi repair benda alah tu sebenarnya, dah lama tak boleh gune. Baru sekarang aku sempat nak pergi sana, dah alang-alang aku nak keluar, dan ada la orang kirim barang letrik.. Lagipun, lama pulak tak keluar kat area Maruti Galli tuh.

Lepas dah jalan banyak tapak la jugak, aku baru perasan yang belakang aku macam ringan semacam je. "Ya Allah, beg aku!!!!!" Panik sebentar si Rashdan. Huhu.. Cari-cari auto tu pun dah takde dah, aku dah putus harapan. "Takpe la, mungkin bukan rezeki aku. Kalau ade rezeki balik, beg tu datang semula la kat aku."

Maka, aku pun teruskanlah perjalanan menemani bebudak ni beli barang, lepas tu aku nak pergi beli barang jugak. Aku dah berkira-kira dah nak beli beg baru time tu, sehinggalah..... Aku dapat call dari roomate aku (Aznil Ramly), tanya aku kalau-kalau aku ada tertinggal barang dalam auto tadi. Aku cakap, "Betul la. Mane kau dapat tahu nih???" Rupanya ada senior aku dapat tahu yang aku ada tercicir beg tadi. Panjang pulak ceritanya.

Alkisahnya, kitorang tadi kebetulan naik auto yang dipandu oleh adik / abang (aku tak pasti) Uncle Mustaq (seorang yang sangat mengambil berat tentang kami semua). Adik / abang Uncle Mustaq bagitau kat Uncle Mustaq la yang ada student Malaysia tertinggal barang dalam auto. So, Uncle Mustaq pun tanye la kat senior aku, nama dia Azam. Lepas tu, Azam pun post la pasal benda tu kat group rasmi USM-KLE..

Femes kejap beg aku.. Hahaha.. Sebenarnya takde pun dissection kit nye.

Lepas tu, dipendekkan cerita, aku pun dapat call dari Aznil, nak kompemkan bahawasanya beg tu aku punye. Memang beg aku! Alhamdulillah.. Memang rezeki aku la nampaknya. Kalau tak, aku rugi Rs. 3150 [lebih kurang RM 187 (1 MYR = 16.8162 INR) ]

Aku mintak Uncle Mustaq hantar la beg tu kat aku, then tak lama lepas tu, dapat la semula beg tu, alhamdulillah, syukur Ya Allah =)
Adalah sikit ganjaran aku bagi, tanda mengenang budi.. Uncle Mustaw memang banyak buat benda baik dan tolong kami kat sini. Alhamdulillah, ada juga orang yang sudi ambik berat tentang kami. Maka, aku proceed la kepada rancangan asal, iaitu baiki UPS tu. Lepas 2 hari nanti, diorang call untuk ambik.


Kesimpulannya di sini, jangan buat kesimpulan yang terlalu awal kepada satu kelompok masyarakat tu. Kena ambik masa sikit. Aku pun silap, ingatkan hampir semua orang kat sini suka menipu, korup, kaki kelentong dan macam-macam lagi lah (kecuali pensyarah-pensyarah aku, Uncle Mustaq dan konco-konconye.) At least, hari ni aku belajar satu perkara. Tapi, aku kena terus berjaga-jaga la untuk mempertahankan diri daripada jadi mangsa penipuan 'tempe' nih. Selalu jugak la kena, especially bila naik auto. Salah satu contoh, kalau aku dari Nucleus Mall, biasanya tambang nak balik hostel dalam Rs. 50 la paling mahal pun. Kalau nasib baik, dapat Rs. 40 je. Tapi, yang buat aku 'panas' je bila diorang hantar sampai pintu gate JNMC je. Kalau nak suruh hantar ke dalam, kena bayar extra sikit. What the....

Banyak lagi la bentuk penipuan 'tempe' ni, diorang agak licik. Malas pulak nak bukak pekung diorang. Biarkan mereka dengan dunia mereka, asalkan kita pandai jaga diri. Aku anggap semua ni sebagai pembelajaran kat luar kelas je, masa ni la nak tambah 'imuniti' kita kepada benda-benda macam nih. Sekurang-kurangnya, bila balik Malaysia nanti, bertambah ketahanan kepada penipuan. Jangan la pulak, bila balik Malaysia, kita pulak yang pandai tipu orang. Hehe..


Akhir kata, pandai-pandai la jaga diri, dan ingatlah, bukan semua orang dalam masyarakat tu buruk perangainya, dan bukan semua orang dalam masyarakat tu terpuji akhlaknya. Jangan mudah membuat kesimpulan dengan pantas =)

P.S.: Aku rindu nak makan tempe!!! Rindu serindu-rindunya!!!! =(

2 ulasan: