1 Dis 2011

Selanjar 1 : TAMAT

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Alhamdulillah, berjaya mengharungi 3 hari peperiksaan Selanjar 1 dengan baik. Result macam mana? Tak tahu nak kata macam mana. Aku telah berusaha, harapnya membuahkan hasil. Aku hanya memerlukan 50% je untuk lulus. Gred A, B, C sudah tak penting. Yang penting cuma lulus atau tidak sahaja. Ada sorang lecturer kat sini cakap,

"Tak kisah kalau awak lulus dengan apa-apa gred pun, yang membezakan doktor yang baik dan doktor yang kurang baik adalah sikap."

Ada kebenarannya juga. Kalau anda merupakan salah seorang 'pejuang markah', kalau dah masuk medik tu, tak perlulah nak sedih kalau tiba-tiba dapat C. Profesor lain pula berkata,

"Kalau awak dapat C dalam medik ni, tu dah kira cukup cemerlang."

Kalau dapat A? Sekarang aku anggap gred yang lebih tinggi tu sebagai satu bonus atas usaha yang lebih daripada biasa. Namun, tu tak boleh dijadikan alasan untuk aku berusaha lebih keras. Aku selalu bermonolog kepada diri sendiri,

"Kau dah pernah jatuh sekejap, takkan nak jatuh lagi? Kau dah usaha keras dulu pun boleh jatuh, apatah lagi kalau kau leka."

Aku masih letak sasaran untuk dapat 'Distinction', tapi kena lebih banyak berkorban lagi la. Jauh sangat lagi untuk aku capai tahap tu, kalau dengan kadar usaha aku sekarang. Namun pada masa yang sama, sukar pulak untuk aku keluar dari 'zon selesa' aku yang tersendiri. Kalau tak mampu nak 'distinction' pun, aku akan usaha untuk dapatkan semaksimum mungkin keputusan, agar aku puas hati, dan tak menyesal.

Exam kali ni ada 3 paper:

SEQ (Short Essay Question)
Yang ni format dia macam soalan esei SPM je. Cuma agak sukar untuk menjawabnya.


SSA (Spot Slide Assessment)
Exam yang ni, kena tengok TV. Hehe.. Exam tengok TV? Yes, TV Plasma 42 inci yang gambarnya jelas, terang dan nyata gitu. Kau ade? Haha.. Gurau aje.


MCQ (Multiple Choice Question)
Ada yang biasa dengar perkataan ni kan? Malah ada yang biasa buat secara tak sedar, jawab soalan objektif, pilihan A, B, C, D, pastu pilih yang mana betul. Tapi sistem MCQ sini lain laa adik abang, saudara saudari sekalian.. Sini anda hanya perlu pilih, "True" atau "False". Tak semudah tu... Kalau jawapan anda betul, dapat 1 markah, tapi kalau salah, kena potong 0.5 markah. So, kalau tak tahu pasal sesuatu statement tu, baik jangan jawab. Kang tak memasal kena tolak markah.

Lupakan pasal perkara tadi, yang penting, exam dah habis. Majoriti bebudak laki batch aku pergi release tension kat Goa. (Ingat Vasco da Gama?) Aku tak ikut, sebab aku nak simpan duit, ada lebih kurang Rs. 100,000 (RM7000) lagi dalam kad ATM a.k.a kad debit aku. Kena simpan duit sebanyak mungkin, sebab ada PROGRAM MEGA nanti bulan 2. Bunyi macam gempak je. Haha.. Ada double cuti seminggu. Nak ke mana? Rahsia dulu...

Apa yang aku nak buat masa saki baki cuti yang ada ni? Salah satunya adalah main game Formula 1 2011.


Aku beli dari eBay..

Salah satu cara aku release tension la tuh. Sayangnya tak ramai yang suka main game racing, tak macam game DOTA.. Tapi game racing ni memang dah banyak membuat adrenalin aku mengalir ke sana dan ke mari. Hehehe.. Dah sebati dengan diri aku sejak dahulu kala.

Ok lah, masa untuk berehat telah tiba. Tiba sudah masanya untuk kembalikan jam biologi aku kepada normal.

P.S.: Dah masuk bulan Disember lah. Kenapa ada bau kek ni??


Kejayaan adalah nikmat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan