5 Sep 2011

Raya 2011

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Alhamdulillah, aku masih diberi keizinan oleh Allah S.W.T. untuk beraya tahun ni. Walaupun rasa macam nak demam pada raya pertama, tapi alhamdulillah, tak jadi demam. Boleh aku beraya sakan.

Raya pertama? Tak pergi berjalan sangat pun kat rumah kawan-kawan. Cuma solat sunat hari raya Aidilfitri tahun ni istimewa sikit, sebab Ketua Polis Kelantan datang solat kat masjid kat perumahan polis ni. Lepas tu layan kawan-kawan abah je yang mana datang. Lepas Zohor, balik kampung kat Tanah Merah, jauh jugak, nak dekat Jeli jugak. Aku amat kecewa sebab tak diizinkan oleh ibu bapa untuk beraya di Batu Melintang, Jeli, kampung kawan aku, Sufi a.k.a. Jen a.k.a. Mat Nur. Aku ingat boleh la jumpa kan, nak bagi benda kat dia. Takpe, takde rezeki kali ni.

Jejaka kacak di pagi 1 Syawal... :D

Aneka juadah di pagi raya..

Kuih raya ada 12 balang..

Commercial Break!

Ada sorang kawan aku ni, sempat raya satu hari je kat rumah, sebab nak melanjutkan pelajaran ke Kanada, tajaan TNB, kursus kejuruteraan. Nama dia Nurul Syahirah Qurratu 'Aini binti Ahmad Azman, atau nama manja dia, Yuyu. Good luck kat sana ya!

Gambar diambil di airport.

Raya kedua pulak, hectic giler. Terkejar-kejar aku nak ke sana sini. Plan asal:


1. Rumah Fakhri - Pengkalan Chepa, Kota Bharu
2. Rumah Ainun - Tanjung Chat, Kota Bharu
3. Rumah Amin (my bestfriend)- Tanjung Chat, Kota Bharu
4. Rumah Nik Nur - Wakaf Che Yeh, Kota Bharu
5. Rumah Atiqah Rahman - Kg. Meranti, Pasir Mas
6. Rumah Syafiq - Pengkalan Kubor, Tumpat
7. Rumah Murshidien - Gelang Mas, Pasir Mas
8. Rumah Faizol - Kg. Chicha, Pasir Mas
9. Rumah Zakirin - Salor, Kota Bharu
10. Rumah Faris Iskandar - Kg. Pendek, Kota Bharu

Banyak la pulak. So, aku terpaksa potong sikit lah, jadi 5 je. Tu pun amek masa seharian lah. Jalan jem giler, nasib baik aku naik motor je.

Bukti-bukti kunjungan:

Nik Nur Asyikin (kawan sekelas dari darjah 1 sampai tingkatan 3), di rumahnya.

Syafiq (tutorial-mate aku di PASUM) dan Fakhri (kawan aku di PASUM), di rumah Syafiq.

Untuk Ainun (sekelas ngan aku dari darjah 1 sampai darjah 6), lupa pulak nak ambik gambar. Amin (kawan sekelas masa darjah 5 & darjah 6, dan form 3) pulak, Amin tak balik beraya tahun ni. Kena menuntut ilmu di bumi Uncle Sam, tapi tahun depan, dia balik, insyaAllah. Rindunya ingin bertemu sahabat baik aku yang sorang ni.

Raya ketiga, ke mana pulak aku? Ke Sabak dulu, ambik kawan aku di ASiS dulu, sekelas masa form 4, Nabil Irfan. Nabil stay kat Shah Alam, cuma dia balik kampung parents dia kat sini. . Lepas tu, kami ke Kg. Pendek, ke kampung Faris Iskandar, sekelas jugak dengan kitorang masa form 4. Faris pun duk Shah Alam  jugak. Lama seyh tak jumpa Faris ngan Nabil.

Aku, Nabil, Faris.

Pastu aku ke Kg. Dewan Beta pulak dah. Jumpa dengan Sariy Syazani. Hari tu dah jumpa masa bukak puasa sama-sama masa last day puasa, bukak puasa kat Pizza Hut KB Mall. Nik Yusrin ada jugak.

Ni masa bukak puasa..

Ambik gambar curi ni. Hehe.. Masa ni aku ngan Nabil dah kalut.

Lepas tu, aku hantar Nabil kat rumah membernye. Aku pun pegi beraya kat rumah cikgu aku kat ASiS dulu, Puan Norwirda Baharudin. Akhirnya berjaya jugak beraya dengan cikgu, setelah percubaan pada tahun lepas tak berhasil. Aku terpaksa kalut jugak kat rumah cikgu, sebab rumah aku bakal didatangi oleh bukan sorang, tapi lima orang diva dari SMK Ismail Petra. Memperkenalkan, dari kiri:

Zuliana, Ain Sofia, Hidayah, Aimy Nadiah, Syafinaz.

Mereka ini antara wanita-wanita yang masih kekal rapat dengan aku sampai sekarang, sejak aku meninggalkan SMKIP masa form 3 dulu. Diorang segan-segan nak makan pulak.

Raya keempat pulak, aku beraya di rumah Khairul Hafiz dan Afiq Mazlan.

Bersama Khairul Hafiz, bestfriend aku, sekelas dari darjah 1 sampai tingkatan 3, kecuali masa tingkatan 1.
[Baju aku tu Sufi yang bagi]

Afiq Mazlan, antara kawan baik aku jugak.

Petangnye, aku, Kitaro Irwan dan Nabil pergi beraya di Kg. Gelang Mas, Pasir Mas. Kat rumah Murshidien Nasir, kawan seangkatan kami di ASiS. Jalan jem sikit lah.

Nabil, Murshidien, Kitaro.

Alang-alang kat Pasir Mas ni, aku pun mintak tolong kawan aku yang bernama Atiqah Rahman (tutorial-mate aku di PASUM) hantarkan barang kat Sufi, sebab Atiqah pun nak masuk UNISZA jugak, sama macam Sufi. Ada la sikit pemberian aku kepada Sufi. Kat Atiqah, aku bagi duit raya 10 hengget.

Lokasi kejadian : Hadapan Balai Polis Meranti. Atiqah buat muka terkezut. Hahaha...

Lepas tu, singgah rumah Adib Azizi kat Kubang Kerian. Jem teruk giler. Pakai lacoste je bang? :D

Foto ekslusif!

Raya kelima, aku ke rumah Aqil Hisham (kawan aku kat ASiS dan PASUM) kat Kg. Kota. Dia buat open house.

Nak fly jugak mamat ni, 12 September, ke Beijing.

Lepas tu, ke rumah Aqhari Adli (dorm-mate aku kat ASiS).

Beliau nak masuk kolej MAHSA, amek farmasi.

Raya ke-6, tak pergi dah beraya ke mana-mana, sebab ramai kawan yang dah gerak, nak daftar masuk ijazah. Malamnya je aku keluar makan bersama abang angkat aku, Afiq Muzakkir. Dia belanja.

Alhamdulillah, raya tahun ni agak gempak, sebab banyak duit raya yang aku dapat, kira-kira 1500 hengget. Tapi banyak yang dah habis, sebab aku buat beli macam-macam. Almaklumlah, nak pergi mengaji jauh kan. (ayat yang Sufi selalu guna).

Terima kasih kepada sesiapa yang sudi hadir ke rumah aku, dan kepada sesiapa yang sudi luangkan waktu untuk berhari raya bersama. Satu lagi memori indah telah terpahat.

Raya ke-8, aku akan mendaftar di USM Kubang Kerian, untuk program orientasi, sebelum aku terbang ke India, 3 hari kemudian. Blog ni mungkin akan sepi buat seketika, tak kisah kalau pageviews merudum pun. Aku akan jadi sibuk giler!

Syukurilah nikmat yang Allah kurniakan kepada kita, gunakannya dengan sebaik mungkin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan