30 Ogo 2011

Syawal Menjelma

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.


Setelah sepurnama berpuasa, kini hari raya kembali lagi. Dengan tamatnya bulan Ramadhan, diharapkan agar semua orang rasa bersih dari dosa, dan jadi insan yang lebih baik dalam pelbagai sudut. Mungkin ini Ramadhan kita yang terakhir, sape tahu kan. Sama-samalah berdoa agar kita dapat bertemu lagi dengan Ramadhan tahun depan, supaya kita dapat lipat gandakan pahala kita, kan kan kan??? Peluang berharga tu....


Kembali kepada hari raya pulak. Raya tu raya la jugak, tapi bersederhana itu perlu diutamakan. Bayangkan apa yang orang susah rasa. Mesti diorang rasa sedih kan sebab tak mampu sambut raya macam orang lain. Ingat, dalam kita bersuka-ria, ada insan lain yang dalam kesusahan, jadi apa perlu kita buat? Bantu mereka. Hulurkan bantuan seikhlas mungkin, semoga kita beroleh keberkatan daripada Allah S.W.T.


Aku harap yang hari raya kali ni datangkan semangat dan inspirasi untuk aku supaya jadi insan yang lebih beriman dan berguna pada agama, bangsa dan negara. Kalau boleh, janganla kata-kata aku ni jadi kata-kata kosong je.. Aku nak jadikan kenyataan ini sebagai realiti. Aku nak jadi seorang doktor yang hebat dan berguna kepada masyarakat dan agama. Impian itu tidak akan jadi khayalan lagi, jika aku bersungguh-sungguh.


Kepada pembaca blog yang berkelapangan tu, jemputlah datang ke rumah, berhari raya.. Aku harap korang datang, sebab tak lama lagi aku akan sambung belajar. Kat luar negara pulak tu. Alamatnya:


2584-3H, Blok I,
Perumahan Polis Wakaf Mek Zainab,
Jalan Long Yunus,
15300 Kota Bharu, Kelantan.




Koordinat GPS:   6° 8'13.65"N, 102°14'53.23"E




Dalam menjamu selera, kawal pemakanan anda. (pesanan untuk diri sendiri juga).... Tak elok untuk kesihatan. Nanti berat naik banyak... Hahha... Kawal nafsu makan tu, tahu ar kita dah sebulan berpuasa. Juadah banyak pulak kan, lemang, ketupat, lodeh, lontong, sate, dan kuih raya yang pelbagai. Jangan over makan lak! Hehe.. Nasihat ni...





Jangan main mercun, nanti tak pasal-pasal jari kurang pulak nanti. Nak ke? :D



Kepada kaum kerabat di Pahang, maaflah, sebab tak dapat beraya bersama kalian tahun ni, ada orientasi la pulak, tapi ahli keluarga yang lain akan pulang ke Pekan pada 7 September ni.




Kepada yang memandu, pandulah dengan berhati-hati, jangan jadikan jalan raya sebagai pusara. Semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju.




Akhir kalam, aku memohon seribu kemaafan seandainya diri ini pernah mengguris hati sesape sahaje, andai tutur kata menghiris perasaan korang, kalau tingkah laku tidak menyenangkan hati korang. Aku menyusun 10 jari tanda kemaafan, dari hujung rambut sampai hujung kaki. Sesungguhnya aku juga seorang manusia biasa yang tak sunyi daripada melakukan kesalahan. Buang yang keruh, ambik yang jernih ya...


Salam lebaran, selamat hari raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan