22 Ogo 2011

Nostalgia Puasa : Edisi PASUM

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam 1 Malaysia.

Kalau entri lepas, aku mengimbau kembali kenangan berpuasa di ASiS, kali ni giliran PASUM pula mengambil tempat. Rasanya tak banyak yang aku mampu ceritakan, kenangan di PASUM, sebab hidup di PASUM tidaklah ketat sangat seperti di asrama.



Imbauan memori bermula pada waktu sahur. Makanan sahur ikut suka hati aku je nak makan ape. Haha..  Maggi, roti, dan macam-macam je boleh disentap. Ade pembantu pelajar (PP) yang baik hati, jual nasi lemak waktu sahur. Dalam pukul 4.30 pagi dah mula dijual.. Panas lagi.. Sebungkus tak cukup.. Kena beli dua! Kadang-kadang ada jugak termiss sahur ni, almaklum la, duduk PASUM kan penat..

Waktu kuliah atau tutorial, ramai yang lemau. Hehehe.. Waktu kuliah dan tutorial dipotong sebanyak 5 minit untuk satu kelas. Waktu amali pula ditiadakan.. Berita baik buat kami.. Boleh berehat sesuka hati. Balik kuliah, lepak atas katil dulu. Pastu bangun la gi order makanan, tapau buat balik kat bilik.

Waktu berbuka? Dulu aku banyak spend banyak masa waktu berbuka di bilik B219, iaitu biliknye Amirul Arif (Skem) dan jugak Iqmal Aizad (Wak Sakai). Amyrul Rafiq (Bidor) join jugak [senang citer, geng2 ASiS lah]. Biasanya aku akan supply kurma dan jugak serunding daging untuk dimakan bersama.

Tarawikh kat Kolej Kediaman Raja Dr. Nazrin Shah memang terbaek! Ruang yang sangat cukup untuk kami bersolat, ditambah pula dengan dewan yang berhawa dingin, begitu selesa untuk beribadah. Saban malam, ada sahaja tazkirah yang diberikan. Moreh pun saban malam ada jugak.. :)

Sesekali tu, kalau dah terlajak keluar atau kalau tak terlajak pun, aku akan ke bazar Ramadhan berdekatan LRT Universiti. Selalunya akan aku beli nasi dagang atau nasi kerabu kat satu kedai ni (memang terbaek la... sebab orang Kelantan yang masak), cuma harga dia mahal la.. Standard la KL, 4 hengget sebungkus. Satu benda lagi yang jadi feveret aku di bazar Ramadhan tu adalah kerangka ayam. Sedap woo!

Itu sahaja mungkin secebis kenangan berpuasa aku kat PASUM. Seronok lagi puasa kat asrama, ye dak? Masing-masing punya memori tersendiri.

Hargailah masa yang ada, gunakan dengan sebaiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan