25 Apr 2010

EPISOD 2 : UTP DAN IPOH

Ok, ni episod 2 pulak. Kali ni cerita pasal aku kat Ipoh, yang mana salah satu tempat yang aku begitu teruja nak pergi sejak kecil lagi. Nak jugak datang ke situ, nak bermusafir di atas muka bumi ni, untuk melihat kebesaran ciptaan Allah yang Maha Esa. Kalau boleh, nak pergi banyak tempat lagi.

Mula-mula aku ingat nak ke Ipoh dengan bas UTP je, tapi alhamdulillah, sahabat aku yang sangat baik hati, Aizat Zulkarnain, bermurah hati untuk jemput aku kat UTP. Walaupun dari Seri Iskandar nak ke Ipoh tu dalam 35 km, tapi sanggup jugak kawan aku yang sorang ni ajak mak dia datang sana. Terharu jugak hati aku. Bukan dia yang bawak keta, tapi mak dia. Hahhaha Jat, lek lek lek!! Alaa Jat, ko kan tade lesen lagi... Test JPJ tu yang lambat enn...

Kailong ngan Tebuk pun ada sekali, pegi umah Aizat. Diorang punye tiket malam tu jugak. Sebelum chow, ramai budak ni turun kat kereta Aizat, nak jumpa dia. Glamour dowh ko!!! Hehe...

Sampai kat 30A, Jalan Datin, Kampung Manjoi, 30020 Ipoh, Perak tu (alamat rumah Aizat lerrr...) dalam dekat-dekat pukul 7 jugak... “Ni lah rumah aku, tak besar pun,” kata Aizat.. Padahal rumah aku lagi kecik ah. Dengan dorm aku dulu pun lagi besar dorm aku. Rumah Aizat ni ok ape. Standard ah.

Ramai gak kat dalam rumah dia time tu... Ada opah dia, pak cik ngan mak cik dia. Sepupu sepapat ngan sedara mara la senang citer.. Hehe... Mak Aizat, Puan Rohaya hidang air Milo yang best ngan biskut. Cukuplah untuk hilangkan kepenatan kami. Borak-borak sikit sambil menikmati hidangan tu.

Tak lama lepas tu, si Bob (Azraai) pun sampai ngan keta MyVi kaler putih dia... Lepas tu, aku tukar baju, then gerak pegi hantar Tebuk ngan Kailong kat stesen bas Medan Gopeng. Masa nak undur kereta tu, si Bob terlanggar ape entah, macam batu bata ngan pokok serai kalau tak silap aku kat depan rumah Aizat.. Sumpah kelakar.. Wakaka..

Panorama Ipoh malam-malam ok la jugak. First time aku sampai sini. Sebelum ni, lalu je ikut highway, tak pernah masuk pun. Besar Ipoh ni, sesuai la dengan status sebagai bandar raya. Agak kagum la kalau nak dibandingkan dengan Kota Bharu yang hakikatnya tak berapa maju macam Ipoh ngan bandar-bandar lain.

Bob pulak, dengan aksi berani mati, langgar lampu merah. Baru je merah pun. Tapi gambar kereta dia dah kena ambik dengan kamera automatik tu.. Habis la... Bob dah cuak dah, takut-takut ada roadblock kat depan tu ke. Aku first time tahu kewujudan kamera automatik tu, terima kasih kepada Kailong yang bagitau kat aku. Kat tempat aku mana ada benda ni!

Si Kailong tu pulak syok je menyindir Ipoh tu... “Wah... Ipoh ada traffic light laa... Merah, kuning, hijau lagi..,” Kailong sindir-sindir lagi. Bob dah ‘panas’, dia bagitau kat Tebuk, “Nanti dah sampai 120km/j, ko bukak pintu, tolak si Kailong tu.” Gurau je tu.. Alaa.. Biasa la, remaja kan, riang ria... Hehe.. Aku pun bukannya ada life macam tu sebelum ni.. Aku kawan pun dengan budak yang terlalu baik je sebelum nih. Sekarang, semua orang aku kawan. Kailong lak, giler jugak. Time keta berhenti kat traffic light, dia bukak pintu! Adoi... Cabar-cabar Bob lak. Haha... Best dowh masa ni, penuh gelak ketawa. Aku hepi sangat, walaupun henset aku hilang. Dah tak rasa pun kehilangan tu...

Sampai la kat stesen bas, hantar Tebuk, pastu kuar pegi makan, kat kedai mamak je. Tinggal aku, Aizat, Bob ngan Kailong je. Aku order makan nasi goreng Pattaya ngan air milo ais. Aizat lak, sibuk nak minum air milo ais gak... Hahha.. Lek Jat, minat kita sama kot... Ada replay match Inter Milan vs Barcelona. Aku lak yang tahu resultnye. 3-1. Ingatkan diorang da tengok ke ape. Aku pun, sejak masuk ASiS, aku dah berubah.. Terikut-ikut minat bola. Sape kata aku tak minat bola???? Go go Manchester United.. Hehehe...

Dalam pukul 9.15, chow dari kedai tu. Aizat belanja semua. Thanks Jat. Lepas tu, Bob hantar kitorang (aku ngan Aizat) balik rumah. Lama lagi kan bas Kailong, pukul 10.30.. Terima kasih banyak Bob sebab bawak aku jalan-jalan kat Ipoh, walaupun tak lama sangat. Sampai kat rumah Aizat, mandi, pastu usha Aizat online, lepas tu, dia pulak kasik chance kat aku nak online.

Lewat kitorang tido malam tu, dalam pukul 1.15 pagi.. Borak-borak dulu. Dah lama aku tunggu peluang ni. Nak borak ngan dia, dengan lebih detail lagi. Cerita-cerita ape semua, lepas tu, tido. Aku penat la, baru habis Educamp. Tido atas ‘toto’ (hamparan) je, tapi ok je. Betol kan Jat? Sori lah kalau kehadiran aku ni menyebabkan ko kena tido atas lantai gak... Huhu...

Yang berlaku keesokan hari tu, sampai aku balik, nanti aku cerita dalam episod 3. Kenangan yang sangat manis bagi aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan