17 Feb 2010

EPISOD 4:SUATU KETIKA

Ni episod yang ke-4. Macam biasa, banyak lagi yang berlaku masa minggu-minggu awal tu. Salah satunya, masuk kelas la. Aku masuk kelas 4 Gigih. Kat blok tu, kelas ni letaknya kat yang paling hujung, tepi tandas lak tu. Jauh ar nak pegi kelas ni, tapi takde ape la. Masing-masing dah teruja sangat sebab masuk kelas untuk kali pertama. Aku pilih nak duduk kat barisan paling depan, supaya ilmu senang masuk, kata orang kan. Ada 4 meja sebaris. Aku duduk sebelah Faza. Sebelah Faza, ada Luqman Azahar, dan sebelah Luqman Azahar, ada Tuan Lukmanul.

Pelajar 4G ada 21 orang masa tu. Ramai kawan baru aku dapat kat kelas tu, ada 20 orang kawan baru. Faris Iskandar, Aizat Zulkarnain, Nabil Irfan, Tuan Lukmanul,Luqman Azahar, Faza, Hafiz Zainal, Hafeez Sa’adon, Amirul Ezuan (Ayoi), Faheem, Haziq Shukor, Hariz, Marwan, Tajul, Al-Muhuddin, Asyraf (Scoot), Yazid, Hafiz Azmi (Apai), Ezri dan Khaliq.

Sori ye budak-budak second intake, muka terpaksa dihitamkan dulu.. Nanti episod-episod yang akan datang tu, ada la muka tu...

Tak lengkap sesebuah kelas tu kalau tiada carta organisasinya kan. Kami bersepakat untuk buat pelantikan untuk organisasi kelas tu. Aku dah bimbang dah, sebab masing-masing nampak hebat. Aku takut tenggelam dalam kehebatan mereka. Tiba-tiba, si Yazid dengan yakinnya keluar kat depan tu, dan kendalikan sesi pelantikan tu. Tiba masa untuk lantik setiausaha dulu. Tuan Lukmanul yang terpilih jadi Setiausaha. Dia pulak yang ambil alih tulis-tulis kat depan.

Tiba pulak masa untuk lantik Ketua Tingkatan. Nabil Irfan yang duduk belakang aku masa tu cakap slow-slow, “Aku macam dah tahu je sape yang nak jadi Ketua Tingkatan.” Aku pun terfikir yang sama jugak masa tu, sebab si Yazid banyak sangat cari publisiti masa tu, ataupun di ASiS, kami panggil ‘capub’. Yazid dapat undian paling banyak, jadi dia jadi Ketua Tingkatan. Penolong Ketua Tingkatan pulak Haziq Shukor yang dapat. Aku rasa dia lagi layak masa tu, tapi takde rezeki, nak buat macam mana kan. Bendahari lak, sape yang terpilih?? Aku yang terpilih... Tak sangka, tapi aku akan galas tanggungjawab dan kepercayaan tu dengan sebaik-baiknya. Aku tak pernah jadi bendahari sebelum ni, tapi aku pernah usha macam mana kat sekolah lama aku, Huda buat kerja tu. Terima kasih Huda sebab tunjuk contoh yang baik kat aku dulu.

Berikut adalah carta organisasi 4 Gigih pada waktu tersebut.

KETUA TINGKATAN

PENOLONG KETUA TINGKATAN


SETIAUSAHA

BENDAHARI


AJK KECERIAAN

AJK KEBERSIHAN


Tak dilupakan juga, guru-guru kelas kami. Guru-guru? Betul, sebab ada dua orang guru kelas. Pertama kali aku jumpa sistem macam ni. Guru kelas kami yang pertama, merangkap guru Bahasa Melayu kami, En. Abang Hasdi bin Abang Sarnifli.


Guru kelas kami yang kedua adalah guru subjek EST kami, Pn. Nur Azean binti Jumian.


Guru-guru lain yang mengajar di kelas 4G adalah Pn. Azalina bt. Sulaiman (English), Cik Muhayah bt. Rahim (Pendidikan Islam), Pn. Rohani bt. Mustafa (Sejarah), En. Shahril Adha bin Md. Nor (Matematik Tambahan), Cik Nor Shawalni bt. Johari (Physics), En. Norazwan bin Abu Bakar (Chemistry) dan Pn. Rohaya bt. Bakar (Biology). Ketka kami mendaftar di sekolah itu, guru yang sepatutnya mengajarkan kami subjek Matematik, iaitu Pn. Norwirda bt. Baharudin masih belum tamat cuti bersalinnya. Tapi aku sudah lama mengetahuinya, kerana junior aku di SMKIP, iaitu Zuhaira tinggal berdekatan rumah guru Matematik kami.

Terus setia bersama blog ini untuk terus mengetahui kenangan manis aku di kelas 4 Gigih. Episod 5 akan menyusul bila-bila masa sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan